Co jíst během hektického dne?

Co jíst během hektického dne?

Život v jednadvacátém století klade na člověka i na jeho tělo vysoké nároky. Lidé už neobětují tolik času odpočinku, aby na chvíli zpomalili, zklidnili se, pohovořili s přáteli nebo se jen v klidu najedli.

Ještě víc jsou v časovém presu ti, jejichž zaměstnání vyžaduje 100procentní výkonost a efektivitu. Může se tak stát, že se tělo ocitne v pozici nevinného rukojmí pracovního zápalu. I během rozlétaného pracovního dne je však důležité nezapomínat na své tělo a poskytnout mu kvalitní stravu. Následujících 7 tipů od expertek na výživu Karly Večeřové a Blanky Palánové vám pomůžou hektický den hravě zvládnout.



1. Nepodcenit přípravu
Pokud alespoň trochu tušíte, že vás čeká náročný pracovní den, je důležité projít si v hlavě celý časový úsek a zanalyzovat, co vše vás vlastně čeká. Pokud opravdu nenajdete alespoň třicet minut na důležité chody dne (snídaně, oběd, večeře), je nezbytné nachystat si dopředu zásoby jídla, ze kterých budete v průběhu dne čerpat.

2. Pozdravit slunce
Na počátku hektického dne, ale také každý jiný den, je dobré před jídlem vypít sklenici vlažné vody s citronem a věnovat alespoň dvacet minut sami sobě (někdy postačí i deset minut). Skvěle svůj den nastartujete dechovým cvičením, které rozproudí metabolismus. Ideální je také lehká stimulace svalstva, se kterou může pomoct pár jogínských pozdravů slunci. Strava, duševní pohoda a fyzická aktivita dodávají tělu energii, kterou potřebuje.

3. Kvalitní snídaně
Jaro je stimulující roční období, symbolizuje zrození, růst i nový začátek. Snídaně, nejdůležitější jídlo dne, by tudíž měla obsahovat vše, co je pro naše tělo nezbytné a co nám pomůže zvládnout náročný pracovní den.

Tip od Karly: Jáhlová kaše s lněnými, sezamovými nebo dýňovými semínky, oslazená medem či javorovým sirupem. K tomu jeden kus sezonního ovoce – jablko.
Tip od Blanky: Ovesná kaše s brusinkami, banánem, vlašskými ořechy, zakápnutá medem.

4. Nutrilékarnička
V případě, že vám brzy začne kručet v břiše, je dobré mít v tašce nebo autě po ruce záchranu - takzvanou nutrilékárničku. Ta může obsahovat ovoce (nejlépe ve slupce – jablko, pomeranč, hruška, aj.) a zeleninu (ideálně do ruky – mrkev, cherry rajčátka, okurka, aj.), raw tyčinku, mix oříšků (vlašské ořechy, mandle), pražené sojové boby, proteinovou tyčinku.

5. Voda, voda a zase voda
Může se zdát, že je to stále dokola omílané pravidlo. Ano, ale pouze proto, že voda je jednoduše základ všeho živého. I když vás bude tlačit čas, nezapomínejte proto pít (1,5 až 2 litry denně). Pokud si navíc do vody přidáte trochu citronové šťávy nebo umeoctu, bude vaše tělo doslova skákat radostí.

6. Rychle, ale zdravě
Pro rozlétaný den jsou na oběd vhodná jídla, která nevyžadují dlouhou přípravu a nezatíží vaše zažívání. Bezpochyby nejlepší variantou „fast food“ stravy ve spěchu jsou saláty. Krom toho je lze připravit dopředu doma a bez větších potíží sníst téměř kdekoliv. Zkuste třeba tipy na obědové saláty od Blanky.
Tip 1: Salát z červené řepy doplněný kozím sýrem a mungo klíčky.
Tip 2: Salát z červené čočky s kořenovou zeleninou a bagetkou.
Tip 3: Ledový salát s cherry rajčátky a rostbeefem.

7. Siga, siga
Tento řecký výraz znamená v doslovném překladu „pomalu, pomalu“. Řekové ho však používají i v případě, kdy chtějí vyjádřit, aby se dotyčný člověk tzv. „hodil do klidu“. Po náročném pracovním dni je večeře perfektní a vlastně i jedinou příležitostí, kdy se při jídle opravdu zklidnit a dopřát tělu zasloužený odpočinek. Na závěr celodenního cestování, nestíhání a přebíhání z jedné schůzky na druhou si sedněte k večeři a dopřejte si například dobrou zeleninovou polévku s luštěninami a obilovinami.

 


Článek pro vás zpracovaly odbornice a nadšenkyně do výživy při Cloud 9 Institute - Mgr. Karla Večeřová a Mgr. Blanka Palánová. Obě vystudovaly lékařskou fakultu při Masarykově univerzitě v Brně, obor Výživa člověka.