Duševní hygiena: pár rad na cestě k lepšímu životu

Duševní hygiena: pár rad na cestě k lepšímu životu
Pod pojmem duševní hygiena si lze ve stručnosti představit aktivity, opatření či poznatky, které vedou k rozvoji a podpoře duševního zdraví. Každý jsme jedineční a každý tedy máme svůj vlastní recept.

Alfa a omega duševní hygieny

Jelikož „duševno“ je bezpochyby spjato i s „fyzičnem“, zvyšuje pravidelná duševní hygiena i naši odolnost vůči chorobám. Pokud bychom měli být zcela konkrétní, můžeme do této oblasti zařadit například to, co vidíte na grafice níže.

 


Co člověk, to unikát

„Sto lidí, sto chutí“. Toto známé rčení lze samozřejmě aplikovat také na téma duševní hygieny. Každý z nás je jedinečná osobnost, a proto to, co v oblasti duševní hygieny pomáhá vám, nemusí zákonitě pomáhat vašemu okolí. Nejenže se lišíme psychickou a fyzickou odolností, ale vliv na naši duševní hygienu mají mimo jiné i pracovní vytížení, dostupné zázemí a životní podmínky. Rozdíly budou patrné také v času, který duševní hygieně obětujeme. Dle míry zátěže je ideální denní časový interval od 30 do 90 minut, anebo 15 minut denně, které dvakrát týdně doplníte o nějakou sportovní činnost či jinou zálibu (umění, umělecká tvorba, atd.).

Deníček radostí, dupání a čtvercový dech

Pokud jste v oblasti duševní hygieny úplný laik, možná vás inspirují tyto tři základní metody, které lze praktikovat ihned bez větších příprav.

Zkuste si zavést vlastní Deníček radostí, vděčností a úspěchů. Každý večer před spaním si v duchu projděte svůj den a zapište tři věci, které vás potěšily, které se vám povedly, a za které jste vděční.

Pokud v sobě dusíte nahromaděné emoce, je dobré je ventilovat na bezpečném místě. Hněvu se výborně zbavíte tak, že se půjdete pořádně „vydupat“ a vykřičet třeba do lesa. 

Ve stresu můžete použít i tzv. čtvercový dech: na 4 doby nádech, na 4 doby zadržíte dech, na 4 doby výdech a na 4 doby opět dech zadržíte. Díky tomu se zklidníte, získáte rovnováhu a můžete hledat způsoby, jak ze stresové situace ven.

Největší + 

Přínosem pravidelné duševní hygieny je především prevence psychických i fyzických chorob. Díky pravidelné očistě od stresu a negativních myšlenek se udržíte klidní a pozitivní, díky čemuž jistě pokvetou i vaše vztahy. Zvýší se také vaše pracovní výkonnost a schopnost koncentrace. A v neposlední řadě se budete cítit spokojenější a šťastnější.


 



Chcete se dozvědět více o tématu psychosomatiky?

Přihlaste se na seminář pro veřejnost "Jak funguje psychosomatika", kde vám autorka tohoto článku a lektorka Jana Demjanová poskytne praktický vhled do propojení mysli a těla.

Termín: 12. června 2018, 17:00-19:30

Více o semináři se dozvíte zde.