Když se řekne meditace...

Když se řekne meditace...

Někdo si představí meditujícího mnicha na vrcholku hory, někdo si představí meditující uvolněnou ženu v tureckém sedu na pláži. Cítíme z nich klid, nicméně máme pocit, že takového klidu sami nemůžeme dosáhnout.

Autorka: Markéta G. Tichá (Zakladatelka Cloud 9 Institute)

Medituji s přestávkami již spoustu let. V rámci své praxe o meditacích přednáším jako o skvělé technice odbourání stresu. Nicméně napsat článek o meditacích, mi přišlo, mírně řečeno, troufalé. Téma meditací je tak obsáhlé, že by se o něm dalo napsat mnoho slov. S velkou pokorou se stavím k tématům, která lektoruji a tak doufám, že i tento článek bude pro vás zajímavým shrnutím toho, co obsahuje pojem meditace a jak se k nim stavím já ve svém osobním životě.

Mnich na vrcholku hory opravdu ne

Fotografie, které jsou spjaty s meditacemi, nechtějí primárně upoutat na prostředí, ve kterém se meditace odehrává. Chtějí upoutat na pocit, který z meditace pramení. Představa o tom, že musíme být na klidném místě (ideálně jako ten mnich na vrcholku hory), kde vane jemný vánek a do uší nám hraje symfonie šumícího lesa nebo oceánu, je opravdu mylná.

Meditace může probíhat kdykoliv a kdekoliv. A s přibývajícími zkušenostmi zjistíte, že můžete meditovat i v prostředí, kde byste si meditaci dříve vůbec nedokázali představit. Je to jako jízda autem – jet padesátkou na vesnici je, alespoň pro začátečníka, výzva, ale jet po dálnici nebo jet v provozu ve velkém městě, to je jiná liga. Nakonec to ale zvládnete. Pokud tedy budete dostatečně odhodlaní.

Různé druhy meditací

Stejně jako existují různé styly plavání, existují i různé druhy meditací. Často se uvádí dva druhy meditací: kontemplativní a koncentrační. Možná vám již název napovídá, že během prvního typu meditace nad něčím rozjímáte – třeba nad šuměním moře a zapadajícím sluncem. U toho druhého se na něco soustředíte – například na své myšlenky, na zvuky, na světlo svíčky…

Mezi kontemplativní meditace často zahrnujeme i takzvané řízené meditace. To jsou ty, při kterých vám učitel nebo instruktor říká, na co máte myslet: „Letíte nad jezerem, které je obklopeno loukami a lesy. Cítíte se klidní a uvolnění…“ Do koncentračních meditací naproti tomu zařaďme třeba Mindfulness, nebo metodu MBSR založenou na Mindfulness. Nebo také zírání do plamene svíčky.

Každá meditace je jinak intenzivní

Všechny typy meditací zvyšují naše uvolnění, odolnost proti stresu a zlepšují naši soustředěnost. Každá ovšem s trošku jinou intenzitou. Co tím myslím? Že při některých typech meditací – jako jsou třeba ty řízené kontemplativní meditace, je vaše uvolnění (vyjádřeno uvolněním mozku – v tomto případě alfa vlnami) asi tak velké jako je při „obyčejném“ zavření očí v klidném prostředí. Je to prostě příjemná relaxace.

Abych ale nezapomněla, do meditací můžeme zahrnout třeba i modlitbu, zírání do zdi nebo, jak říkáme „do blba“. Ta množina technik je opravdu široká. Ať už si vyberete kteroukoliv formu, dejte si čas na její prozkoumání v praxi. Zjistěte, co vám vyhovuje a nejvíce vám pomáhá při vašem životním stylu. Zkuste klidně více technik, a nakonec se rozhodněte, co nejlépe funguje u vás.

Transcendentální meditace

I pro mě to byl vývoj a nemohu říct, že bych byla u konce. Ptáte se, který typ meditací praktikuji já? Já se věnuji transcendentální meditaci. Je pro mě jasná, snadná, přímočará, a tak jaksi přirozená. Má daná pravidla, a přitom vás do ničeho nenutí. Je to ale jako se vším - vyžaduje to vaši odhodlanost a konzistentnost. To, co mi na začátku přišlo jako největší výzva – najít si ráno a odpoledne 20 minut na meditaci, to mi dnes přijde jako maličkost.

Největší výzvou pro mě bylo si nic nedělat z rušivých zvuků v okolí. To je věc, kterou neustále zdokonaluji – přijmout stav své mysli, nervového systému a svého okolí během meditace jako danou veličinu, kterou neřeším – brát to vše jako součást meditace. Každá meditace je pak trošku jiná v prožitku, protože někdy jsem unavenější a někdy jsem více odpočinutá, někdy mám málo myšlenek, jindy více. Přesto jsem se zatím nesetkala s jiným druhem meditace, který by měl tak rychle tak obrovské účinky, mezi které mohu zahrnout třeba okamžité zostření smyslů, více energie, méně únavy, změny v myšlení – jakési zesílení intuice a také rozhodovacích procesů. A výčet by mohl jít dál a dál. Uvidíme za 30 let. :-)

Řiďte se studiemi, ale hlavně vlastní intuicí

Vy ale nezapomeňte, že dnes již existuje mnoho vědeckých studií, které vám mohou vaše pochybnosti o vhodnosti daného druhu meditace pro vás, vyvrátit či potvrdit. To vše by vás ale nemělo odradit ve chvíli, kdy vy sami cítíte, že vám některá technika opravdu pomáhá. To poznáte jen vy, na to žádnou studii nepotřebujete. Co takhle, kdybyste si tedy šli nějaký druh meditace rovnou vyzkoušet?

 



Zajímavé odkazy:
MBSR (česky) - http://www.mbsr.cz
Transcendentální meditace (česky) – 
http://www.tmcentrum.cz
EFT meditace (anglicky) – https://youtu.be/7X4FIDPXOVM
Kontemplativní meditace od Oprah Winfrey a Deepaka Chopry (anglicky) – https://bit.ly/2LPc2JQ
Aplikace do mobilu (anglicky) - Calm, Headspace
A další a další tipy, které třeba uvedu v některém z dalších článků