Superpotraviny pro vaši imunitu

Superpotraviny pro vaši imunitu

Důraz na podporu činnosti imunitního systému klademe hlavně na podzim a v zimě, kdy je náš organismus častěji vystavený nepřízni počasí a „rýmičce“. Přesto platí, že dobře fungující imunita zrcadlí, jak o své tělo pečujete celý rok.

Organismus člověka je složitý a vzájemně provázaný, totéž proto platí i pro imunitní systém. Ano, můžete svou imunitu podpořit nejrůznějšími procedurami (otužování, saunování, meditace, aj.), významně se na tvorbě odolného imunitního systému však podílí i naše stravování. A právě proto jsme se rozhodli věnovat tento článek potravinám, jejichž účinky mají prokazatelně pozitivní vliv na lidskou imunitu. Vám nezbývá nic jiného, než se nechat inspirovat a zařadit některou z plodin častěji do svého jídelníčku.

Domácí klasika

Superpotraviny pro odolný imunitní systém nemusíme hledat příliš daleko, většinou stačí sáhnout po osvědčené klasice, kterou najdeme téměř v každé české domácnosti. Tahounem této kategorie je rozhodně kysané zelí, které je výtečným zdrojem vitamínu C a antioxidantů. Nesmíme zapomenout ani na „starý dobrý“ česnek, o jeho pozitivním vlivu na imunitu věděli už naši předkové. Úžasné účinky na lidský organismus má bezpochyby skořice. Nejen že nás zahřeje, působí ale také protizánětlivě. Antibakteriální a protizánětlivé účinky má i med. Není se proto čemu divit, že k sobě skořice a med tak dobře pasují.

Asijské zázraky

Patříte-li mezi fanoušky asijské kuchyně, tak vás jistě potěší, že se právě asijské plodiny často objevují v diskuzích věnujících se posílení imunity. Bezpochyby proto můžeme zmínit například kurkumu, kari, kořen kudzu nebo třeba umeocet, jehož použití je téměř univerzální.

Doplňovat tím, co nabízí příroda

Podpořit správnou činnost imunity můžeme také pomocí přírodních rostlinných doplňků stravy. Vyplatí se vyzkoušet například oregánový olej obsahující látku zvanou carvacrol, která funguje jako přirozený zabiják bakterií, virů, infekcí, mikrobů nebo parazitů a má také antiseptické a dezinfekční účinky. Doslova evergreeny posilující imunitu jsou mladý ječmen a řasa chlorella. Společně se řadí mezi tzv. zelené potraviny, které nás mají zasytit a zároveň očistit tělo od nežádoucích látek. Za své vezme také pravidelná konzumace mořských řas, anebo zdraví prospěšných dochucovadel, jakým je například omáčka tamari.

5 vyvolených

Vše, co se nám děje na psychické úrovni, ovlivňuje také naši imunitu. Nejen strava, ale i (ne)dostatek rovnováhy v osobním i pracovním životě proto ovlivňuje náš imunitní systém. „Berličkou“ při každodenním posilování imunity nám může být pětice potravin a látek, jejichž pravidelná konzumace významně napomůže našemu úsilí o pevné zdraví. Pravidelná konzumace česneku, zázvoru (zejména v zimním období), vitamínů B6, B12 a kyseliny listové k podpoře rychlé přeměny homocysteinu na methionin.

To je jeden ze základních regulačních mechanismů sloužících k udržení správného pH organismu a vytvoření vhodného přirozeného prostředí (homeostáza) pro funkčnost buňky. Právě homeostáza je udržovaná seberegulačními mechanismy těla. Pokud dojde k nerovnováze, dochází k poruchám imunity.

Životabudič pro vaši imunitu

Smíchejte: 2 čajové lžičky kořene kudzu rozmíchaného ve 100ml vody s pár kapkami omáčky shoyu a 1 čajovou lžičkou umeoctu.

Tento netradiční nápoj působí protizánětlivě a zároveň aktivuje zažívání.

 



Autorka článku: Mgr. Karla Večeřová - Odbornice na výživu a pohyb