Jak to dělají druzí, aneb Zdravá firma KPMG

Jak to dělají druzí, aneb Zdravá firma KPMG
KPMG - mezinárodně uznávaná společnost, 840 zaměstnanců, 4 pobočky a různé pracovní pozice v ČR. Jak to v takové společnosti funguje v oblasti zdraví a zdravého životního stylu?

KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a s tím spojeného poradenství.

Jak se tedy KPMG v České republice stará o své zaměstnance a jaké aktivity jim poskytuje v oblasti zdraví a zdravého životního stylu? Na to Markétě Tiché - Zakladatelce Cloud 9 Institute odpovídala Markéta Tesařová, která je HR specialistkou v PPC oddělení této společnosti.


 



Otázka: Kdy začala orientace společnosti na zdraví a pohodu zaměstnanců?
Markéta Tesařová: Společnost byla v ČR založená v roce 1990, loni jsme slavili 25 let na trhu. Ze společnosti o několika málo lidech se postupně vyvinula velká stabilní firma, kterou již prošlo něco kolem 4 tisíc zaměstnanců. Neříkáme lidem, že když u nás budou pracovat, budou zdraví a čeká je pohodový život. Primárně přicházejí, aby tvrdě pracovali, měli možnost se rozvíjet a co nejvíce se toho naučit od svých kolegů a klientů. Výkonnost je mantra. Naším cílem pak je připomínat jim, že dlouhodobá výkonnost souvisí nutně s dobrým zdravotním stavem a jejich psychickou a fyzickou pohodou.

Otázka: Jak to všechno začalo? Přišla s návrhem na program o zdraví zaměstnanců "matka" společnosti a nebo jste sami vycítili potřebu? Proč jste se začali zajímat o zdraví zaměstnanců?

Markéta Tesařová: KPMG nemá matku, funguje jako nezávislá členská společnost sítě KPMG, které jsou přidružené ke KPMG International Cooperative („KPMG International“), švýcarské organizační jednotce. Každá členská společnost celosvětové sítě KPMG je právně samostatná a oddělená jednotka. Inspiraci z ostatních KPMG zemí jsme zatím v oblasti zdraví zaměstnanců nečerpali, soustředíme se na podmínky ČR a hledáme konkrétní možnosti právě zde. Z pohledu metodiky mně osobně pomohlo podívat se na to, co pro zaměstnavatele připravuje Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, např. příručka Healthy workplaces – a model for action, která je určena mimo jiné i zaměstnavatelům).

Otázka: Měli jste podporu vedení společnosti?
Markéta Tesařová: Podporu vedení si člověk musí získávat neustále a ze všech možných stran. Vše začne nějakou hezkou myšlenkou, kterou se vám podaří zrealizovat, vidíte dílčí úspěchy. Lidé si všimnou, že jim nabízíte něco, co by jinde třeba nezískali. Dají vám zpětnou vazbu a to vás posune zase o krok dál. Lidé si řeknou, co chtějí - nesmíte se jich jen v tom všem shonu zapomenout zeptat. Všechno začíná otázkou. Když vám navíc ty správné otázky klade váš šéf, dojde k synergii, kterou už jen tak něco nezastaví.

Otázka: S čím jste začali? Jaké aktivity jste na začátku zvolili?
Markéta Tesařová: To je těžké říct. Nyní jsme ve stádiu, kdy celý koncept péče o zdraví a pohodu zaměstnanců schováváme pod pojem Zdravá firma KPMG. Ale mnohem dříve, než jsme došli k tomuto zastřešení, jsme lidem nabízeli softskills školení a worklife balance semináře, které měly vždy velký ohlas.

Otázka: Jaké aktivity poskytujete dnes?
Markéta Tesařová: Zkusím začít od těch aktivit, které jsou pro nás nejčerstvější. Nabídli jsme lidem masáže 1x týdně přímo na pracovišti v zasedací místnosti, kterou jinak využíváme i k běžným meetingům a videokonferencím. Pokud víme, že naši zaměstnanci většinu doby prosedí na kancelářské židli a pracují na počítači, dříve nebo později se u nich objeví bolesti zad, krku, šíje, nohou. Tím, že jim nabídneme masáž v kanceláři, šetříme jejich čas a energii, kterou by jinak museli vynaložit při hledání maséra, cestování za ním. A oni pak mohou ušetřený čas a energii věnovat své rodině, koníčkům, práci – ve výsledku se tahle drobná „ušetření“ promítají do celkové pohody člověka.

Masáže vnímám sama spíše jako relaxační aktivitu, proto jsme dříve než s maséry začali spolupracovat s fyzioterapeutem, který k nám dochází 1x měsíčně. Ten léčí speciálními postupy a technikami, nikoli léky. Klade důraz na komunikaci se svými klienty a znalosti principů těla a mysli. Některé aktivity nabízíme za poplatek a hradit je zaměstnanci mohou z kafetérie (systém benefitních bodů), na jiných se podílíme společně a některé jdou nákladově za firmou. Celkově nám forma spoluúčasti zaměstnanců na úhradách přijde férová a motivující.

Aktivit je mnohem více, nelze je všechny podrobně popisovat. Velký ohlas mají např. „Dny zdraví“. Představte si malý veletrh, na kterém si můžete nechat zkontrolovat zrak refraktometrem, zajít k dermatologovi na kontrolu mateřských znamének dermatoskopem, zkontrolovat plosky nohou na podoskopu a celé svoje tělo na InBody přístroji, který vám řekne, kolik máte tuků a svalů. Chceme, aby se u toho lidé i dobře bavili.


Otázka: Jaké doprovodné metody využíváte při interním PR?
Markéta Tesařová: Interní PR se vyvíjí velmi rychle – způsoby komunikace, které nám fungovaly před 5 lety, nám dnes fungovat nebudou. Vyplácí se nám úzká spolupráce s interním oddělením Marketing and Communications – ostatně právě tam najdeme největší odborníky na komunikaci. Nejlepší cestou je zkombinovat hned několik kanálů – newsletter do emailu, plakáty na chodbách budovy, články v interním časopise Echo, zprávy na intranetu zvaném Portál, neformální komunikace na HUBu atd. Pro organizátory je dobré obklopit se lidmi, kteří jsou vašim myšlenkám nakloněni a šíří je pak i dál. Sami totiž zdravou firmu nikdy nevybudujete!

Otázka: Jak si na aktivity zvykli zaměstnanci? Jakou máte odezvu?
Markéta Tesařová: Možná ani nechceme, aby si na aktivity „zvykli“ v tom negativním slova smyslu. Chceme, aby registrovali možnosti, které u nás mají a vybrali si ty pro sebe vhodné. Odezva neboli zpětná vazba je něco, co se u nás skloňuje ve všech pádech. Kultura dávání zpětné vazby se buduje pozvolna – někteří lidé k tomu mají blíž, jiným je to cizí. V průběhu „zdravých akci“ i po jejich skončení obvykle žádáme lidi prostřednictvím elektronických minidotazníků a anket o jejich názor. Snažíme se o maximální stručnost a jednu otevřenou otázku, kam nám mohou napsat svoje připomínky a komentáře. Mě osobně nejvíc potěší, když někdo napíše jen tak - bez vyzvání a spontánně. Nebo jen na chodbě, v kuchyňce či skrze aplikaci Skype napíše „Nice, díky za tu jógu, kterou pro nás organizuješ“.

Otázka: Financujete program z jiných prostředků než jen firemních? Jak vás takové financování napadlo? Jak to funguje?
Markéta Tesařová: Kromě firemních prostředků spolupracujeme již od roku 2012 s Oborovou zdravotní pojišťovnou, která je nakloněna podporovat zaměstnavatele v jejich úsilí v péči o zdraví zaměstnanců. Naše spolupráce za ta léta prošla velkým vývojem. Nyní jsme rovnocennými partnery, poskytujeme si tipy na odborníky, lékaře, poskytovatele, prostě táhneme za jeden provaz v tom, že chceme u lidí vzbudit zájem o jejich zdraví a přivést je k prevenci.

Otázka: Co byste doporučila ostatním? Na co by si měli dát pozor při zavádění takového programu?
Markéta Tesařová: V první řadě je důležité znát svoji cílovou skupinu – tedy zaměstnance, pro které takový program vymýšlíte. A když nevíte, nebo jste třeba ve firmě noví, jednoduše se zaměstnanců zeptejte. Program vzniká postupně, krůček po krůčku. Měl by vznikat přirozeně, díky vašemu zájmu o lidi, o jejich drobné starosti a bolesti. Inspiraci najdete u sebe a ve svém nejbližším okolí.

Mně do začátku nejvíce pomohla Laďka Chramostová, Key Account Managerka Santé, našeho poskytovatele PLS. Zmínila se o soutěži Podnik podporující zdraví, kterou již několik let pořádá Státní zdravotní ústav. I jen samotná přihláška do soutěže vám pomůže ujasnit si, co ve svém projektu sledujete a do jaké míry splňujete kritéria v dotazníku sebehodnocení.

Následuje audit SZU, který vám dá zpětnou vazbu na to, co již děláte a v čem byste mohli přidat. Soutěže v oblasti péče o zdraví zaměstnanců vnímám jako významný prvek sebemotivace – pomáhají mi zastavit se, zapomenout na chvíli na každodenní kolotoč, napsat černé na bílém co už máme a co ještě chceme dál. Nic víc, nic míň.

Opatrná bych byla s referencemi na lékaře, specialisty a jiné odborníky. Co se líbí v jedné firmě, nemusí nutně „sednout“ té vaší. A nezapomínejte, že stejně tak nevyzpytatelní jsou i sami zaměstnanci – nikdy se nezavděčíte všem. Ale o to tady přece nejde.


Rozhovor připravila Markéta Tichá - Zakladatelka Cloud 9 Institute ve spolupráci se zástupkyní společnosti KPMG - Markétou Tesařovou, HR specialistkou.