A z čeho máte strach vy?

A z čeho máte strach vy?
Strach je emoce, která je reakcí organismu na hrocící nebezpečí. Ale je tomu opravdu tak? Co je opravdové nebezpečí a co jen "smyšlená" hra naší mysli?

Existují dva druhy strachu - jeden je vrozený (atavistický) a druhý je naučený, tedy naprogramován na základě zkušeností. Vrozený strach máme například z nebezpečí napadení zvířetem, ze tmy, z výšek. Naučený strach naproti tomu může být třeba strachem ze ztráty zaměstnání, z pozdního příchodu na schůzku, fóbie z lidí a dalších situací.

Mnoho z nás si beze strachu skoro nedokáže představit svůj život. Někdy máme pocit, že pokud se chvíli o něco nestrachujeme, musí se zákonitě něco stát. Jsme-li delší dobu šťastní a spokojení, začneme hledat zádrhel, který nás vyvede z omylu a ukáže, že se pořád máme o co strachovat. Proč tomu tak je?

 

Hra duše a ega

Ego je velkým hráčem na poli strachu. Dokonce by se dalo říci, že pokud věříme na existenci duše a ega, pak ego je tím ustaránkem, který se bojí všeho a všech. Ego je tou naší částí, která bude pochybovat o tom, zdali jsme dost dobří, zdali zvládneme zadaný úkol, zdali je všechno v pořádku. Na druhé straně duše je čistá, bez obav. Intuitivně ví, co je pro nás dobré a pokud nás ego nesvede z cesty, postará se o naše dobro.
 

Psychosomatika strachu

Tradiční čínská medicína již po tisíciletí přikládá strachu psychosomatické účinky. Ví tedy, že strach je příčinou mnoha chorob fyzického těla. Základním orgánem spojeným s emocí strachu jsou ledviny. Ledvinám je mimo jiné přičítána obranyschopnost. A ta souvisí se strachem. Ten nás paralyzuje a my se cítíme bezbranní. I takové metafory a obrazy můžeme odvodit od nám známých spojení se strachem.

Strach může být původcem mnoha fyzických projevů - ať už třeba bolesti zad ze strachu ztráty opory, nebo z bolesti žaludku z nezvládnuté zkoušky ve škole. Každý z nás má strach z něčeho jiného a stejně tak, jako jsme všichni jiní, tak příznaky strachu mohou být u každého z nás jiné.

 

Strach jako pozitivní faktor úspěchu

Mnoho lidí si vybírá situace, při kterých se mohou bát. Ať už se jedná o extrémní sporty nebo třeba o sledování hororových filmů. Určité formy strachu pro nás mohou mít pozitivní následky. Strach před zkouškou může jednoho paralyzovat a druhého povzbudit k ještě lepšímu výkonu.
 

Jak zvládnout strach

1) Pojmenujte si příčinu - čeho se vlastně bojíte?
Pokud si pojmenujete příčinu svého strachu - nejlépe nahlas, jste v půli cesty k vítězství nad oním strachem. Najednou vyslovíte to, čeho se bojíte. Najednou již nepůjde o tajnou skutečnost, ze které byste měli mít strach. V této fázi se vám pravděpodobně velmi uleví.
2) Oznámkujte hrozící nebezpečí
Na stupnici od 1 do 10, kde 10 je největší ohrožení života, kde se nachází váš strach? Jde o strach, který vlastně není zase tak velký (nestihnout ranní MHD do práce nemá za normálních okolností život ohrožující následky) a nebo jde opravdu o strach o život (například při domácím násilí)?
3) Najděte pomoc
Podle stupně na škále vyhledejte adekvátní pomoc. V něčem bude stačit rada přítele, někde budete potřebovat radu odborníka (například terapeuta), někde budete chtít volat policii. Ať už jde o jakoukoliv situaci, vždycky existuje někdo, kdo vám s ní může pomoci.
4) Nenechte se paralyzovat
Strach má jednu velkou výhodu - lehce se jím necháme paralyzovat. Dokáže v nás vyvolat takové pocity, že nevíme, co dál s vlastním životem. Najednou "ztrácíme rozum". Najednou jde o emocionální hru, která pro mnohé z nás může mít dlouhodobé následky. Najednou si nevěříme, nedokážeme udělat rychlá rozhodnutí, nevíme, co dál. Co když je to ale právě v tom "ztrácení rozumu"? Co když právě racionalita je tou odpovědí? Máte-li pocit, že vás strach paralyzoval, uchylte se k rozumu - buďte naprosto tvrdí, neoblomní, přemýšlejte racionálně a nenechte emoce, aby si s vámi zahrávaly.
5) Pamatujte - tady a teď jste v bezpečí
Tato formulka je jako zázračná voda. Pokud by měl člověk opravdu žít přítomností, pak musí zcela zákonitě platit pravidlo, že v každém okamžiku svého života jsme v bezpečí. Tedy i teď, teď a teď... Neustále. Nic nám nehrozí. Všechno je v pořádku. Nemusíme se bát o svou existenci. Máme velkou výhodu v době a zemi, ve které žijeme, tak toho využijme. Stav bezpečí je stavem duše. Cítíte-li se v bezpečí, vaše duše našla klid.
6) Vraťte se do dětství
V dětství jsme nepřemýšleli nad tím, zdali dokážeme vylézt na strom. Prostě jsme to udělali. Ať už tedy máte strach z čehokoliv, udělejte krok za pomyslnou hranici strachu. Protože jak v jednom rozhovoru zmínila známá česká investorka Margareta Křížová: "Bát se můžete až potom". Udělejte změnu a udělejte ji dnes. Vraťte se do dětství a nebojte se ničeho.


Autorka: Markéta Tichá, MSc. - Poradkyně v osobním rozvoji

Máte zájem se dozvědět více o souvisejícím tématu pozitivního myšlení a technikách odbourání stresu? Přihlaste se na večerní seminář.