Kousání nehtů - zlozvyk nebo signál těla?

Kousání nehtů - zlozvyk nebo signál těla?

Kousání nehtů patří mezi běžný zlozvyk dnešní generace. Lidé si mnohdy s touto potíží nevědí rady a proto Vám chceme poskytnout jiný pohled na to, jak přistupovat sami k sobě v případě této zvláštní potřeby, signálu těla, který vám říká - změn přístup.

Čím jsou pro člověka nehty, tím jsou pro zvíře drápy. U zvířat jsou drápy určeny mimo jiné k obraně a útoku. Mohou být tedy i nástrojem agrese. Na lidské nehty můžeme pohlížet podobně, navíc nám nehty pomáhají s jemnou motorikou a esteticky zakončují prsty na rukou i nohou.
 

Co může znamenat kousání nehtů


Koušete-li si nehty, pokoušíte se potlačit vlastní agresi - zaoblit ostré hrany. Z toho může vyplývat, že je člověk vystaven prostředí, kde je tlačen či nucen dělat něco, o čem není sám přesvědčen. Někdy chceme udělat změnu, ale z nějakého důvodu nemůžeme nebo nevíme jak.
 

Příklad z praxe

V praxi jsem se setkala s případem 11 leté dívenky, která si velmi intenzivně kousala nehty. Její matka jí neustále vyhrožovala, že jí ruce zasádruje. Dívenka ale svůj strach neustále projevovala kousáním zubů.
Matka byla odjakživa dominantní osobou v rodině. Dcera se nemohla projevovat a za žádných okolností vyjádřit svůj názor nebo udělat cokoli po svém. Nosila v sobě silný hněv a vztek nejen na matku a její direktivní chování, ale i na sebe. Myslela si, že nemůže s touto situací pohnout, že nemůže učinit změnu.
Matka na ni vyvíjela tlak, dcera ovšem ustupovala a to v ní vyvolávalo pocity malosti. Po konzultaci si matka s dcerou promluvily, vytvořily si mezi sebou dohody, podle kterých se dcera také bude moci vyjadřovat ke svému životu a již nebude zažívat pocity vnitřní agrese nejen vůči matce, ale i vůči sobě samé.

 

Co s tím můžete dělat

Je důležité přijmout zodpovědnost za veškerá svá rozhodnutí. Tedy i za to že setrváte nebo nesetrváte ve sttávající situaci, ať už je to jakkoliv těžké. Podstatné je si uvědomit sílu v sobě sama a uvědomit si, že vše je nakonec jenom vaše volba.

V léčbě příčin tohoto zlozvyku vám mohou pomoci knihy od Louise L. Hay - Miluj svůj život nebo Síla je ve vás.


Nutriční doporučení ke zmírnění nutkavých ataků je mít vždy po ruce mrkev, do které se zakousnete. Případně doporučuji ještě lékořici ve formě pendreku, který pomůže zmírnit svalové napětí a jeho tuhá konzistence je vhodná ke žvýkání. Současně si v hlavě můžete přemítat afirmaci: Mé rozhodnutí je správné, kráčím kupředu a svobodně. 


 


Mgr. Karla Večeřová je absolventkou lékařské fakulty Masarykovy univerzity oboru Výživa člověka.

Díky studiu tohoto oboru dokáže propojit lékařskou diagnózu člověka s nutričním doporučením. Věnuje se také výživě dle pěti elementů.
Základ nemocí ovšem vidí v psychosomatice. Její přístup NUMID propojení mysli a stravy je tím, co v dnešní době dokáže málokterý odborník na výživu. "Lidé se ke mně objednají ve chvíli, kdy řeší nespokojenost se svým tělem a životním stylem. Když se chtějí naučit jednoduchému systému vaření ze zdraví prospěšných potravin a zároveň si zachovat svou identitu. Protože to není o úplné změně jídelníčku, ale spíše o výběru toho, které potraviny se k nám typologicky nejvíce hodí a jak je vše propojeno s naší myslí." Více o Mgr. Karle Večeřové...