Vánoční přejídání

Vánoční přejídání

Na Vánoce se jí, hoduje, přejídá. A pak nám často bývá těžko. Ale přece se nevzdáme tradičního kapra se salátem! Jaká pravidla tedy dodržovat, abychom si uškodili co nejméně?

Vánoce jsou svátky lásky, lidí, oslav dávných náboženských pravzorů a také dobrého jídla. Jedlo se, jí se a ještě dlouho se jíst bude.

Když pozoruji naši českou populaci napříč věky, nadměrná konzumace alkoholu a přejídání se děje prakticky každodenně. Jediný rozdíl je v tom, že na Vánoce si dopřejeme trochu pracnější a hlavně tradiční jídla, jako bramborový salát a smaženého kapra.

 

Nutriční pilíře

Pokud se tedy i letos na Vánoce rozhodnete přejídat, doporučuji těchto pár nutričních pilířů:

Snídaně
Snídaně by měla být lehká, jelikož předpokládáme, že zbytek dne bude kaloricky náročnější a nutričně chudší. Začněme tedy nejlépe ovocným koktejlem s olejem a chia semínky či lněným semínkem. Vhodná je také dlouho vařená rýžová kaše se semínky, ghi máslem a sušeným ovocem.

Svačinky
Ke svačinkám si dopřejte pouze zeleninu, máte-li hlad.

Oběd a večeře
No a pak už jen zbývá oběd a večeře, které občas splývají v jedno veliké hodování. Zde platí pravidlo jíst ke každému jídlu mrkev, která obsahuje vlákninu a pomůže nám stáhnout hladinu glukózy v krvi.

Pitný režim a doplňkové prostředky
Dále je vhodné upravit kyselost konzumovaného jídla pitím odstáté vody s citronem či umeoctem. Uvidíte, že zmizí střevní potíže a upraví se pálení žáhy.

Dobrý je taktéž prostředek, který brání intoxikaci organismu při nadměrném popíjení alkoholu (enterosgel aj.). A v neposlední řadě nezapomeňte na pravidelný pohyb, nejlépe ráno a večer cviky ke zrychlení střevní peristaltiky a procházky vám příjemně vyplní dobu mezi jídly.

 

Všeho s mírou

Nic se nemá přehánět a tak i přejídání můžeme předejít vědomým užíváním nutričních pilířů. Nemusíme si tedy nutně odepírat vánočního kapra, můžeme ale svůj příjem stravy zvědomit.

Přeji vám všem hezké svátky a zbytek roku 2015 bez zbytečných střevních obtíží.

 


Karla_portret.jpgAutorkou článku je Mgr. Karla Večeřová - nutriční odbornice.

Chcete-li se objednat na konzultaci, klikněte zde -->