Všichni jsme součástí planety Země

Všichni jsme součástí planety Země

Možná si říkáte, že jde o poněkud zvláštní téma článku. Znáte-li nás, víte, že nejsme společnost zaměřená primárně na ekologii. Ale co když má to, jak se stavíme k prostředí, kde žijeme, velkou spojitost s tím, jak se nakonec cítíme?

Dnešní článek jsme připravili ve spolupráci s velmi zajímavým projektem Bezobalu, který jsme chtěli nejen podpořit, ale chtěli jsme vám také přinést inspiraci, jak už dnes můžeme my všichni začít lépe pečovat o svůj domov - planetu Zemi. Pokud se vám to zdá malinko "přehnané", pak máte pravdu. A pokud se vám to zdá skvělý nápad, pak máte pravdu také.
 



"Chtěli jsme něco inovativního a atraktivního", říká Petr Hanzel z Bezobalu


Název vaší organizace „Bezobalu“ je poměrně vypovídající. Můžete přesto vysvětlit, proč jste se rozhodli věnovat právě tématu šetrné spotřeby?
Co vím, tak jsme se já i Ondra (pozn.: Ondřej Tesař, jeden se spoluzakladatelů organizace) odjakživa snažili žít přiměřeně udržitelně. Později jsme se každý svojí cestou dostali i ke konceptu zero waste. Líbilo se nám, jak tento koncept funguje třeba v zahraničí. Velkou inspirací pro nás byl zero waste obchod v Londýně, který funguje už od roku 2007. No a díky tomu jsme si uvědomili, že můžeme tohle téma, které nás zajímá, šířit zajímavou formou – skrze bezobalový obchod.

Myšlenka založit bezobalový obchod tedy přišla na základě zahraniční inspirace?
Určitě, ale zároveň nám došlo, že touto osvětou zaujmeme víc lidí. Nechtěli jsme moralizovat nebo kárat. K tomu bohužel sklouzává hodně ekologických kampaní a myslím si, že to má ve finále opačný efekt – lidi to štve. Proto jsme chtěli něco inovativního a atraktivního. A tak jsme v roce 2014 založili první „testovací“ obchod v Praze na Vinohradech a neziskovku, která ho právně zaštítila.

 


Testovací obchod?
My mu tak říkáme, i když teď už testovací úplně není. Byl to pro nás pomyslný krok číslo 1. Na začátku nám ale sloužil primárně k tomu, abychom mohli vše vyzkoušet. Tušili jsme, že to nebude jen tak. První obchod byl vůbec takový pokus, díky kterému jsme odhalili všechny překážky a nepříjemnosti. Pak jsme už věděli, na co si dávat pozor. Mohli jsme vymyslet i konkrétní řešení, což bylo velmi důležité pro další šíření know-how.

O jaké překážky šlo nejčastěji?
Tak samozřejmě hygiena, legislativa. Neustálé změny nebo úpravy. Vše pro to, aby byly úřady spokojené. Prostě jsme to museli všechno vybalancovat tak, aby byli spokojení i naši dodavatelé a zákazníci.

Testovací obchod byl 1. krok, co následovalo potom?
V roce 2015 jsme v našem obchodě, ale také v dalších zero waste obchodech v zahraničí, prováděli výzkum. Zjišťovali jsme, jak to funguje jinde a co bychom z toho mohli použít u nás v Česku. Díky získaným informacím jsme mohli v roce 2016 udělat vůbec první českou konferenci o zero waste. Byla to celá série akcí včetně nejrůznější workshopů. Na konferenci se nám podařilo přivést i Beu Johnson, což je taková ikona životního stylu zero waste. A ono to skvěle zafungovalo. Média se zaháčkovala a o nás bylo zase víc slyšet. To je takový krok 2 – naše činnost se rozšířila i mimo původní komunitu.

 

 


Následoval krok 3?
Za ten můžeme označit kampaň „Co se mi stalo“, kterou jsme uskutečnili letos. Skrze kampaň jsme šířili osvětu už do mainstreamu. Zároveň jsme chtěli prostřednictvím crowdfundingové kampaně vybrat peníze na nový obchod. No a to se nám náramně povedlo, hlavně díky lidem jako jste vy, takže moc děkujeme.

Kde najdeme váš nový obchod?
Na Hradčanské, na Praze 6. Tam po nás nejvíc volali.

Co považujete za největší úspěch? Povedenou crowdfundingovou kampaň nebo nový obchod?
Já bych nerad srovnával, protože každý krok byl důležitý a dohromady tvoří synergii. Jedno bez druhého by prostě nešlo. Kampaň je zatím takové vyvrcholení, ale chystáme další věci, takže bych to bral spíš jako evoluci, než jako překonávání met. Není to sport.

Nezisková organizace nefunguje z podstaty věci za účelem zisku. Na jakém principu tedy obchody fungují?
Neziskovka sice nemůže fungovat za účelem zisku, ale může být zisková. V tom tkví nešťastnost názvu "nezisková" organizace Primárním účelem naší neziskovky je osvěta, výzkum a šíření povědomí o konceptu zero waste. Obchod (pozn.: testovací) je pouze jedním z pilířů činnosti organizace. Jeho obrat se pohybuje v určité výši, která nepřesáhne ostatní, neziskové aktivity. V tomto ohledu je to tudíž bez problémů. Nový obchod, který jsme založili, už bude vedený jako s.r.o., přesto bude s činností neziskovky spojený. Naše organizace je z právního hlediska tzv. zapsaný ústav, který má podmínky nastavené trochu i tím způsobem, že si může něco vydělat. To je podle mě dobře. Není to tak, jak říká náš prezident – že jsme „pijavice“. Neziskovky si na sebe snaží vydělat, jen ti nahoře jsou krátkozrací a už vůbec nevidí, že se jedná o komplikovanější proces.

 

 


Jak to vypadá, když si jde člověk do vašeho obchodu nakoupit?
Když si přinesete svoje obaly, tak je to úplně nejlepší varianta, protože šetříte nejen přírodu, ale i svoji peněženku. I o tom projekt je. Samozřejmě, že má náš projekt primárně ekologický charakter, ale zároveň šetří peníze, zdroje a také zdraví, protože jednorázové obaly často obsahují různé toxiny. Jde o velmi komplexní téma a výhod je tudíž vícero. Nákup je velmi jednoduchý, když člověk přijde poprvé, tak spíš zkouší – může si koupit obal nebo si přinese dózu. Postupem času mají zákazníci už vlastní sadu nebo dvě, které dokola točí.

Máte od jiných měst a lidí zájem o vaše know-how?
Obrovský. To je aktuálně jedna z našich hlavních aktivit – školení určená pro zájemce z regionu, kteří si chtějí takový obchod otevřít. Několik lidí jsme už proškolili, pár obchodů už vzniklo, anebo teprve vnikají. Tady v Praze vznikl ještě jeden menší obchůdek, potom další v Olomouci, Opavě, Jihlavě a dalších městech. V tomhle vidíme hlavní poslání – šířit naši myšlenku dál.

Ve svých obchodech jste umožnili lidem „adoptovat“ vybavení. Jak tento nápad vznikl?
Vzniklo to na našem brainstormingu a myslím, že to vypadlo z Ondry. Postupně jsme nápad upravovali, až z toho vznikla finální verze – adopce. Nechali jsme se inspirovat v Pražské ZOO, ti mají pro změnu program adopce zvířat. Jednak je to o tom, že „adoptivní“ věci byly pro nás drahé a zároveň i proto, ze nás projekt je od počátku komunitního charakteru. Chtěli jsme lidem nabídnout něco na oplátku. Takhle mají k našemu obchodu i citovou vazbu. Projekt vznikl zespoda, takže chceme, aby se tento element zachoval.

Společnost Cloud 9 Institute u vás jeden předmět adoptovala. Můžete prozradit, o jakou věc šlo?
Šlo o mlýnek na obilí a tuším, že se jeho cena pohybovala kolem 20 tisíc. Jednoho dne mi v poště přistál mail od Markéty Gabzdyl Tiché. Psala, že nám moc fandí a že by nás ráda podpořila. Ačkoliv jsme příspěvek obdrželi jako ostatní – přes crowdfundingovou kampaň, bylo moc milé, že se ozvala i bokem. Moc nás to potěšilo.

Plánujete pro „adoptivní rodiče“ předmětů nějakou hromadnou akci?
Rozhodně. 19. září bude slavnostní otevíračka, na kterou všechny zveme. Pozvání přijala i Bea Johnson, takže chystáme vše ve velkém stylu. Vypadá to, že přijede i DVTV, doufáme proto ve velkou mediální odezvu. Pozveme všechny dárce. Pokud jich ale přijde tolik, kolik přispělo (cca 2 tisíce), tak nevím, jak se tam všichni vlezeme (smích).

 



Chcete se o projektu bezobalu dozvědět více?
Navštivte jejich webové stranky 
http://bezobalu.org
nebo profil na Facebooku 
https://www.facebook.com/bezobalu.org.
Kampaň můžete také sledovat na webu www.cosemistalo.cz.